Oksevejen fra Hjordkær til Bommerlund Plantage
Introduktion
Kulturhistorie
Hærvejen er oldtidens hovedfærdselsåre i Jylland, og den går fra Viborg til Rendsburg syd for grænsen. På hele strækningen følger den vandskellet, for her var åerne mindst vandførende og dermed lettest at passere. Ved den store og brede Kongeå har der været flere overgange, og et andet besværligt sted var den tidligere mægtige storskov, Farris, der gik næsten på tværs af Jylland i et bælte nord for Vojens.
Efterhånden som de østjyske købstæder blev større, førte veje herfra til Hærvejen. Oksevejen, der blev brugt til at age stude til eksport, gik fra Haderslev til Hærvejen. Den strækning der omtales her kaldes Oksevejen.
Den gamle stenbro over Gejlåen. Foto: Poul Henrik Harritz
Ture og seværdigheder
Download turforslag, Paradisturen ved Bommerlund Plantage.
I den sydligste del af denne omtale af Oksevejen går den gennem Bommerlund Plantage. Strækningen gennem plantage er på 2,5 kilometer, og vejen fremtræder her som en bred fredet jordvej, der er meget velegnet til en spadseretur. Umiddelbart syd for broen ved Gejl Å ses en mindesten for den i forrige århundrede nedrevne Bommerlund Kro. Kroen ligger ved vadestedet og var berømt for sin Bummerlundsnaps.
Der er mulighed for at vandre i Bommerlund Plantage, der ejes af staten og omfatter ca. 700 ha. Den prøjsiske stat plantede plantagen i årene fra 1881 til 1901. Jordene stammer dels fra den gamle hærvejskro, Bommerlundkroen, dels fra hedearealer tilhørende bønderne i Vejbæk og Stoltenlund.
En tur på Paradisturen giver gode oplevelser af en nåletræsplantage, hvor den almindeligste træart er rødgran. Paradis er navnet på en stor hedemose, friholdt for beplantning. Er man heldig, er det muligt at opleve såvel rådyr som dådyr her.
Den afmærkede rute er cirka tre kilometer, og den udgår enten fra Gejlåbroen eller ca. 700 meter længere mod syd, hvor Oksevejen krydser landevejen.
Vejbeskrivelse
<p> Afkørsel 72 E45 mod vest ad Tinglevvej, rute 42, ca.2,5 km – drej enten til højre og følg Oksevejen mod nord til Nybøl – eller drej til venstre og følg Oksevejen mod syd til Gejlå broen og Bommerlund plantage.</p><p> Oksevejen (Hærvejen) kan også nås fra afkørsel 73 (rundkørsel på Bjerndrupvej, rute 481, vest for motorvejen) og afkørsel 75 (rundkørsel på Tøndervej, rute 8, vest for motorvejen).</p><p> Den bedste måde at opleve denne strækning på er ved at køre den! Det er muligt at færdes i bil hele vejen. Der er markerede vandreture i Bommerlund Plantage.</p><p> Ved Oksekær ligger vejen idyllisk over en strækning på 800 meter. Sydligst står to vejvisersten.</p><p> Mod nord begynder strækningen seks km syd for Rødekro på positionen: <br/> N 55º 21' 5.22" E 11º 11' 21.26"</p><p> Povls Bro med rasteplads ligger på position: N 54º 57' 7.03" E 09º 21' 17.28"</p><p> Hjernishøj ligger på position: N 54º 56' 29.28" E 09º 21' 43.20"</p><p> Vejstenene ved Oksekær ligger på position: N 54º 54' 47.47" E 09º 21' 44.12"</p><p> Gejl Å Bro ligger på position: N 54º 53' 34.52" E 09º 21' 44.12"</p><p> <iframe frameborder="0" height="350" marginheight="0" marginwidth="0" scrolling="no" src="http://maps.google.dk/maps/ms?ie=UTF8&t=h&hl=da&msa=0&msid=109072133245204789761.000477ebf4fd011297681&ll=54.891764,9.365501&spn=0.017277,0.030041&z=14&output=embed" width="350"> </iframe> <br/> <small> Vis <a href="http://maps.google.dk/maps/ms?ie=UTF8&t=h&hl=da&msa=0&msid=109072133245204789761.000477ebf4fd011297681&ll=54.891764,9.365501&spn=0.017277,0.030041&z=14&source=embed" style="text-align: left; color: #0000ff"> Oksevej ved Bommerlund Plantage </a> på et større kort </small></p><p> Kortet viser P-plads ved Bommerlund Plantage på Okse-/Hærvejen.</p>
Fredningen og dens pleje
Oksevejs-strækningen fra Nybøl til Hjordkær, fredet 1959.
Urnehoved Tingsted, fredet 1957.
Hjernishøj, fredet 1927
Oksevejs-strækningen fra Nybøl til Hjordkær , fredet 1959.
Der blev hurtigt opnået enighed med de to sogneråd, om at fredningen skulle omfatte såvel hærvejen som rabatter på hver side. I de to kommuner fandt man heller ikke noget behov for at asfaltere oksevejen. Det har ellers været et vældigt diskussionsemne på andre strækninger af denne vej. Flere sognekommuner ville se asfalt på Hærvejen, så den også kunne bruges af den stadig stigende landevejstrafik.
Der blev ikke fremsat krav om erstatning.
Urnehoved Tingsted, fredet 1957.
Andelsselskabet Urnehoved erhvervede et landbrugsareal, og foreningen har som formål at bevare mindet om det gamle sønderjyske landsting, Urnehoved, og de historiske begivenheder som knytter sig til stedet og at bevare og etablere en national mødepark på stedet. Det Danske Hedeselskab forærede foreningen 7000 træer, først og fremmest eg og bøg, og Hedeselskabet har efterfølgende ført tilsyn med parken – vederlagsfrit.
Området er blevet fredet, og de to lokale sogneråd ville gerne vedligeholde stedet, men det må dog ikke koste mere end 500 kroner om året.
Fredningsnævnet freder Tingstedet for at bevare de historiske og landskabelige elementer i landskabet omkring Urnehoved. Et andet mål med fredningen er at indrette mindeparken der ligger i en ellers skovfattig egn.
Hærvejen ved Oksekær , fredet 1962.
Fredning af vejens strækninger gennem Uge, Kliplev Holbøl og Bov sogne, i alt 17,4 kilometer.
Nogle få steder på denne fredede strækning er Oksevejen asfaltbelagt, men ellers var man også her enige om, at strækningen ikke skulle asfalteres.
På den gamle grænse mellem Uge og Kliplev sogne føres vejen over Povls Bro ved Bjerndrup Mølleå.
Povls Bro er den ene af tre velbevarede stenbroer. Den er bygget i 1844, og den fører Hærvejen over Bjerndrup Mølleå. Som konstruktion mellem kampestenene er der brugt mos og jord som tillader regnvandet at sive igennem. På den måde undgår man frostsprængninger, hvad det let kunne opstå hvis man i stedet brugte mørtel.
Ved Povls Bro blev, som ved så mange andre steder ved vadesteder, opført en kro.
Hjernishøj er stor og græsbeklædt. Dele af den er tidligere bortgravet. Der er blevet fundet et smukt ravsmykke ved højen, men arkæologer mener ikke det kommer fra selve højen, men på anden vis er bragt dertil.
I den sydlige ende af vejstrækket, fire kilometer syd for Kliplev, står to vejsten der viser vejen til henholdsvis Aabenraa og Haderslev. Disse to sten blev fredet i 1926.
På sognegrænsen mellem Holbøl og Bov står den dobbeltbuede Gejlå Bro. Stenbroen er fra 1818 og fører hærvejen over Gejl Å. Broen består af to tøndehvælvinger, opmuret af kløvede kampesten ved hjælp af mørtel. Førhen lå her primitive træbroer.
Syd for Gejlåbroen er et længere stykke af Hærvejen bevaret og her ses endnu stendiger som afgrænsede vejen og sikrede at kreaturer fra de store drifter som skulle sydpå ikke løb ind på markerne langs vejen.
Link til fredningskendelser
Hærvej gennem Hjordkær og Bolderslev, 1930
Urnehoved , 1957
Oksevejen , 1959
Hærvej i Uge , 1962
Henrishøj , 1927
Oksevejen , 1962
Gravhøj i Gejlå , 1969
Gejlå, 1962
Gejlå – bro og vadested, 1941
Gejlå vadested , 1926
Gejlå Vadested, 1926
Vejvisersten, 1926
Egetræ ved Hærvejen, Bov, 1962
Vejsten, 1926
Wiesherredstenen, 1926
Yderligere information
Om fredningen og dens bestemmelser
Aabenraa Kommune
Skelbækvej 2
6200 Aabenraa
Tlf: 73767676
Læs også
Hjemmeside over Hærvejen
Kort over Bommerlund Plantage (Paradisturen)